Το «νέο» επιτελικό Κράτος, τη «νέα» Δημόσια Διοίκηση, το «νέο» Δημόσιο παρουσίασε ο Υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης & Ηλ. Διακυβέρνησης, κ. Δ. Ρέππας, κατά την ομιλία του στη Βουλή, στα πλαίσια της διαδικασίας ψήφισης του Προϋπολογισμού 2012.
Σε κομμάτι της ομιλίας του, ο κ. Ρέππας είπε για το Κράτος, τη Δημόσια Διοίκηση και το Δημόσιο:
«Η δημόσια διοίκηση χαρακτηρίζεται σαν ο μεγάλος ασθενής. Το κράτος απέχει πολύ από το να μπορεί να ανταποκριθεί στον αναπτυξιακό ρόλο του.
Το πάλαι ποτέ λάφυρο του νικητή των εκλογών έχει κλείσει τον κύκλο του σαν «πατερούλης». Για να παραμείνει, όπως πρέπει, εγγυητής δικαίου στις αντιθέσεις και τις συγκρούσεις συμφερόντων, οφείλει να αλλάξει και να εμπνεύσει με την αξιοπιστία του.
Η κατάκριση του αναποτελεσματικού κράτους σημαίνει μεταρρύθμιση με διαρκή αξιολόγηση δομών και ανθρώπων. Με μετρήσιμο αποτέλεσμα βάσει δεικτών και όχι κατάργηση της ορθής κρατικής λειτουργίας που είναι και το αντίβαρο στην ασυδοσία όσων θα ήθελαν να επικρατήσει το δίκαιο του ισχυρού.
Η περιγραφή του αδιαφανούς και διεφθαρμένου κράτους σημαίνει απαραιτήτως και την τήρηση των κανόνων από υπαλλήλους και συναλλασσόμενους με το κράτος κυρίως σα στάση ζωής και όχι μέσω γραφειοκρατικοποίησης των μηχανισμών ελέγχου που συχνά μεταφέρουν απλώς τη διαφθορά σε άλλα πεδία.
Η απόρριψη του σπάταλου κράτους σημαίνει διαρκή εκσυγχρονισμό και βελτιώσεις για να ανταποκρίνεται στο ρόλο του και όχι συρρίκνωση και απόσυρσή του από κρίσιμους τομείς προς όφελος συμφερόντων τρίτων.
Το επιτελικό κράτος θα υπάρξει και θα αποδώσει με χειραφέτηση και απαλλαγή του από κομματικούς εναγκαλισμούς όσο και από συντεχνιακές και κρατικοδίαιτες λειτουργίες που απομυζούν τους πόρους του».
ΟΙ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗ
«Αναλαμβάνουμε πρωτοβουλία και θα παρουσιάσουμε σχετικό νομοσχέδιο για την αναμόρφωση του ελληνικού διοικητικού συστήματος, έτσι ώστε να συνδυάζει υψηλό επίπεδο επιτελικών και διαχειριστικών λειτουργιών και, ταυτόχρονα, υψηλό βαθμό δημοκρατικής νομιμοποίησης αυτών των λειτουργιών.
Τούτο σημαίνει ένα νέο αποτελεσματικό διοικητικό σύστημα, με ενίσχυση του κράτους-δικαίου, προώθηση της διαφάνειας και της λογοδοσίας και ενίσχυση του φρονήματος της δημόσιας διοίκησης.
Η αναβάθμιση της λειτουργίας του διοικητικού μηχανισμού, αποτελεί πάγιο αίτημα στη χώρα μας εδώ και δύο τουλάχιστον δεκαετίες. Τα οφέλη που θα προκύψουν είναι πολλά, τόσο για τον πολίτη σχετικά με την ποιότητα των παρεχόμενων (προς αυτόν) υπηρεσιών, όσο και για τη μείωση του κόστους που θα προκύψει για το Δημόσιο από την μείωση της γραφειοκρατίας, την απλούστευση των διαδικασιών και την ενίσχυση της ανάπτυξης.
Βασικοί άξονες της νομοθετικής μας πρωτοβουλίας είναι ο καταμερισμός του έργου του κράτους μεταξύ επιτελικού σχεδιασμού και εκτέλεσης, η προετοιμασία της αποτελεσματικής αποκέντρωσης του δεύτερου (εφαρμοστικού/εκτελεστικού) τομέα, η αναβάθμιση προσωπικού και λειτουργιών και η θέσπιση αντιγραφειοκρατικών δομών.
Αντίστοιχα, η ενδυνάμωση των επιτελικών δυνατοτήτων προϋποθέτει την ενίσχυση των δομών συντονισμού της κυβερνητικής δράσης για τη προώθηση των μεταρρυθμίσεων που δεν αφορούν μόνο στην αναμόρφωση του διοικητικού συστήματος, αλλά γενικότερα στην αποτελεσματικότερη υλοποίηση της κυβερνητικής πολιτικής.
Κεντρικό ρόλο στο εν λόγω εγχείρημα έχει η εξειδίκευση κριτηρίων διάκρισης μεταξύ επιτελικών και εκτελεστικών λειτουργιών.
Κατά αρχάς, οι επιτελικές λειτουργίες, οι οποίες θα παραμείνουν στην κεντρική διοίκηση, είναι εκείνες που αφορούν στη διαμόρφωση, την παρακολούθηση, τον έλεγχο και την αξιολόγηση των πολιτικών.
Ειδικότερα, η διαμόρφωση των πολιτικών (επιτελικός σχεδιασμός) αφορά στον προσδιορισμό των στρατηγικών στόχων και προτεραιοτήτων κάθε Υπουργείου και στην έκδοση των αναγκαίων κανονιστικών πράξεων.
Η παρακολούθηση και ο έλεγχος των πολιτικών αφορά στη διαρκή, βραχυπρόθεσμη (ετήσια), μεσοπρόθεσμη (διετή) και μακροπρόθεσμη (τετραετή) καταγραφή, επεξεργασία και αποτίμηση του βαθμού επίτευξης συγκεκριμένων ποσοτικών και ποιοτικών αποτελεσμάτων.
Αντίθετα, οι εκτελεστικές λειτουργίες, οι οποίες θα μεταφερθούν στην αποκεντρωμένη διοίκηση και στα καθ' ύλην αποκεντρωμένα νομικά πρόσωπα του Δημοσίου, ή και την αυτοδιοίκηση, είναι αυτές που σχετίζονται με την εξατομίκευση των γενικών όρων και προϋποθέσεων των κανονιστικών πράξεων -μέσω της έκδοσης ατομικών διοικητικών πράξεων- και με την ανάληψη των αναγκαίων υλικών ενεργειών που κρίνονται χρήσιμες για την εφαρμογή των πολιτικών.
Στο ίδιο πλαίσιο, κρατικές δραστηριότητες που δεν εμπίπτουν στο πυρήνα του κράτους δικαίου και του κοινωνικού κράτους μπορεί να αναλυθούν εξ ολοκλήρου από τον ιδιωτικό τομέα.
Η επιχειρούμενη αναμόρφωση του ελληνικού διοικητικού συστήματος εδράζεται επιπρόσθετα και σε δομικές μεταρρυθμίσεις όπως είναι:
α) ο εξορθολογισμός της διαχείρισης του ανθρώπινου δυναμικού στο δημόσιο τομέα με τη σύσταση διυπουργικών κλάδων,
β) το καθηκοντολόγιο των υπαλλήλων του επιτελικού κράτους και η σύνταξη κλαδολογίου,
γ) η ενδυνάμωση της κινητικότητας του προσωπικού,
δ) η βαθμιαία κατάργηση του προληπτικού συστήματος ελέγχων ως προς την παροχή διοικητικών αδειών και την αντικατάστασή του με αυστηρούς κατασταλτικούς ελέγχους, προκειμένου να απεμπλακεί το διοικητικό σύστημα από γραφειοκρατικές καθυστερήσεις αλλά και από σημαντικές εστίες συναλλαγής και διαφθοράς,
ε) η επικαιροποίηση του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας, μέσα από στοχευμένες παρεμβάσεις, όπως είναι η σύντμηση των προβλεπόμενων προθεσμιών προς την Διοίκηση για δράση, η αυτεπάγγελτη αναζήτηση όλων των δικαιολογητικών από το Δημόσιο και η κατάργηση του πλήθους των προσυπογραφών που αποτελούν πάγια διοικητική πρακτική και
στ) η μεταφορά αρμοδιοτήτων εξυπηρέτησης των πολιτών στα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ), με γνώμονα τη μετεξέλιξή τους σε κέντρα ολοκληρωμένης εξυπηρέτησης των πολιτών».
ΟΙ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΟ ΚΡΑΤΟΣ - ΕΡΓΑΣΙΑΚΗ ΕΦΕΔΡΕΙΑ
«Η μεταρρύθμιση στο κράτος συνεπάγεται αναδιάρθρωση δομών και εξορθολογισμό της συμμετοχής του προσωπικού.
Αυτή η αλλαγή θα έπρεπε να έχει ξεκινήσει εδώ και καιρό και να εξελίσσεται με σταδιακές προσαρμογές ώστε να μπορεί να αφομοιωθεί χωρίς διοικητικές δυσλειτουργίες και κοινωνικές εντάσεις.
Δυστυχώς μια σημαντική αλλαγή που αφορά το προσωπικό συνδέθηκε με τρόπο μονοσήμαντο με το λεγόμενο μνημόνιο και απέκτησε μάλιστα χαρακτήρα επείγοντος.
Υπήρξε μια από τις προϋποθέσεις για την εκταμίευση της 6ης δόσης και την εκπόνηση ενός νέου προγράμματος.
Οι πιεστικές ανάγκες για την εφαρμογή της εργασιακής εφεδρείας, επέβαλλαν τη θέσπιση ενός αντικειμενικού κριτηρίου αφού ήταν λόγω χρόνου και δομών ανέφικτη μια απολύτως αξιοκρατική διαδικασία.
Έγινε η επιλογή για μια ήπια εκδοχή με την εφαρμογή ενός αντικειμενικού κριτηρίου. Που ήταν και σωστή επιλογή. Το συγκεκριμένο κριτήριο που συνδυάζει το ηλικιακό όριο και την εγγύτητα προς τη σύνταξη προσδιόρισε και την δεξαμενή των δημοσίων υπαλλήλων που εντάσσονται σε αυτή τη πολιτική.
Πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι τέτοιες οριζόντιες πολιτικές εξ αντικειμένου περιέχουν το στοιχείο της αδικίας αλλά και του ανορθολογισμού.
Αξιόλογο και χρήσιμο δυναμικό «φεύγει» από τη δημόσια διοίκηση. Γι’ αυτό ακριβώς στις επικείμενες νομοθετικές πρωτοβουλίες μας, προβλέπουμε διαδικασίες αξιολόγησης τόσο των δομών όσο και των προσώπων ώστε σε διαρκή βάση να γνωρίζουμε το ποιοτικό επίπεδο αναφοράς του Ελληνικού κράτους».
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
«Για τη βελτίωση της θέσης της χώρας μας στο τομέα της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης στην Ευρωπαϊκή Ένωση (στο πλαίσιο της στρατηγικής i2020) και συγκεκριμένα στο επίπεδο ηλεκτρονικής διαθεσιμότητας 20 βασικών δημοσίων υπηρεσιών, από τις οποίες 12 απευθύνονται στους πολίτες και 8 στις επιχειρήσεις, σύντομα 10 από αυτές θα έχουν πλήρως αναπτυχθεί ηλεκτρονικά και θα είναι διαθέσιμες στο κοινό.
Στο ίδιο πλαίσιο έργων περιλαμβάνονται επιμέρους δράσεις για την προώθηση της ηλεκτρονικής ταυτοποίησης πολιτών και επιχειρήσεων.
Ο λόγος για την ηλεκτρονική υπογραφή. Σε πρώτη φάση στοχεύουμε στην ηλεκτρονική ταυτοποίηση μεγάλων επαγγελματικών ομάδων (μηχανικών, ιατρών, δικηγορών, συμβολαιογραφών) που είναι εξοικειωμένες με τη ψηφιακή τεχνολογία.
Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι πρόσφατα, μόλις το περασμένο Σεπτέμβριο, υπογράφτηκε μνημόνιο συνεργασίας με τη Κυβέρνηση της Εσθονίας που έχει κάνει σπουδαία άλματα στον τομέα της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης. Στο εν λόγω μνημόνιο περιλαμβάνονται επίσης δράσεις για την ηλεκτρονική λειτουργία του Υπουργικού Συμβουλίου και δράσεις για την ενίσχυση της συμμετοχής των πολιτών στις αποφάσεις της διοίκησης.
Καθιερώνουμε κεντρικό σύστημα για την Ενιαία Διαχείριση των Επιχειρησιακών Πόρων σε επίπεδο προϋπολογισμού, δαπανών, περιουσιακών στοιχείων, ελέγχων και αναφορών.
Παραλλήλως, καθιερώνεται Κεντρικό Σύστημα για την πραγματοποίηση Ηλεκτρονικών Προμηθειών και ανάλογο Κεντρικό Σύστημα Διαχείρισης του Ανθρώπινου Δυναμικού.
Στο πλαίσιο αυτό αξιοποιείται και αναβαθμίζεται το υφιστάμενο σύστημα που λειτουργεί ήδη στο Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης και προωθείται η επέκταση της λειτουργίας τους σε όλους του φορείς της Κυβέρνησης.
Καθιερώνεται Κεντρικό Σύστημα για την παροχή υπηρεσιών με γεωγραφικά δεδομένα.
Καθιερώνονται Κεντρικές Υποδομές (Τράπεζας Δεδομένων) για τη μείωση του κόστους λειτουργίας των πληροφοριακών συστημάτων.
Σημαντικός στόχος είναι και η ενοποίηση των τεσσάρων μεγάλων μητρώων Ληξιαρχείου,
Δημοτολογίου, Φορολογικού και Ασφαλιστικού.
Καταθέσαμε νομοσχέδιο για τη ρυθμιστική διακυβέρνηση. Περιλαμβάνει τις αρχές, τις διαδικασίες και τα μέσα καλής νομοθέτησης με στόχο την κατάρτιση νόμων υψηλών ποιοτικών προδιαγραφών.
Ακολουθεί τις επόμενες ημέρες κατάθεση νομοσχεδίου για το πειθαρχικό δίκαιο δημοσίων υπαλλήλων με στόχο τη λειτουργία ενός αποτελεσματικού μηχανισμού που θα συμβάλλει στον τερματισμό φαινομένων ασυδοσίας και ατιμωρησίας στη δημόσια διοίκηση».
http://www.poli-politiki.gr/news_focus.asp?id=5715&main_id=67&sub_id=170&team_title
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου