• 16 νεκροί στο Ρέθυμνο την προηγούμενη χρονιά
• «Δεν διαφαίνεται κάποια σημαντική πρωτοβουλία που θα ανακινήσει το ενδιαφέρον για τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων»
Βελτιώθηκε η θέση του Ρεθύμνου στον πανελλαδικό χάρτη των τροχαίων ατυχημάτων, αφού βρίσκεται στη 30ή θέση από την 19η που ήταν το 2009. Σε ό,τι αφορά την υπόλοιπη Κρήτη όμως ο νομός Χανίων επιδεινώθηκε σημαντικά και κατατάσσεται στην 21η θέση από την 33η που ήταν την προηγούμενη χρονιά, ο νομός Ηρακλείου βρίσκεται στην 34η από την 29η το 2009 και ο νομός Λασιθίου στην 45η από την 43η.
Στον αντίποδα, στην πρώτη θέση στα τροχαία ατυχήματα βρίσκεται ο νομός Δωδεκανήσου ο οποίος το 2009 ήταν εικοστός. Στη δεύτερη θέση επανήλθε ο νομός Φθιώτιδας και στην τρίτη ο νομός Αρκαδίας.
Αυτές είναι οι διαπιστώσεις από την ετήσια εκτίμηση της επικινδυνότητας των νομών της Ελλάδας, αυτή τη φορά με βάση τα τροχαία ατυχήματα του 2010, που έδωσε χθες στη δημοσιότητα το Εργαστήριο Συστημάτων Χρηματοοικονομικής Διοίκησης του Πολυτεχνείου Κρήτης. Η έρευνα έγινε από τον διευθυντή του Εργαστηρίου, καθηγητή Κωνσταντίνο Ζοπουνίδη, τον διδάκτορα του Πολυτεχνείου Κρήτης, Μιχάλη Νικολαράκη και τον επίκουρο καθηγητή Μιχάλη Δούμπο.
Αξίζει να σημειώσουμε πως ο νομός Ρεθύμνου που είναι μεταξύ των περιοχών μέτριας επικινδυνότητας της χώρας είχε 16 νεκρούς σε 11 θανατηφόρα ατυχήματα το 2010, έναντι 18 το 2009, ενώ παρατηρήθηκε και μείωση των ατυχημάτων.
Όπως επισημαίνουν οι μελετητές, “ο νομός Δωδεκανήσου παρουσίασε σοβαρότατες αυξήσεις, με 38 νεκρούς (αύξηση 19%), 71 σοβαρά τραυματίες (αύξηση 77%) και 314 ελαφρά τραυματίες (αύξηση 68%). Ο νομός χρειάζεται περισσότερη μελέτη λόγω της νησιωτικής μορφολογίας του για να διαπιστωθεί σε ποιο νησί υπάρχει μεγαλύτερο πρόβλημα ώστε να ληφθούν μέτρα άμεσης προτεραιότητας. Επίσης πρέπει να μελετηθεί ποια χρονική περίοδο γίνονται τα ατυχήματα, αν πρόκειται για την καλοκαιρινή περίοδο να προβλεφθεί ενημέρωση για τους κινδύνους που διατρέχουν οι επισκέπτες – παραθεριστές”.
Ο νομός Φθιώτιδας “μετά από χρόνια βελτίωσης, επανήλθε στη 2η θέση από την 11η του 2009. Οι νεκροί από τους 30 αυξήθηκαν στους 34. Η ολοκλήρωση των έργων στο πέταλο του Μαλιακού βελτίωσαν την κατάσταση της οδικής ασφάλειας αλλά όχι στον αναμενόμενο βαθμό. Ο αριθμός των νεκρών έχει περιορισθεί σε σχέση με το παρελθόν αλλά παραμένει μεγάλος. Ο συνολικός αριθμός των ατυχημάτων που συνέβησαν ήταν 204 και των τραυματισθέντων ατόμων 304 (57 σοβαρά και 247 ελαφρά)”.
Γενικότερα, όπως σημειώνουν, “το 2010 καταγράφηκε μείωση μόνο στα θανατηφόρα ατυχήματα και στους νεκρούς. Στις υπόλοιπες κατηγορίες είχαμε αυξήσεις με τη μεγαλύτερη 5,1% στους σοβαρά τραυματίες. Συνολικά έγιναν 297 περισσότερα ατυχήματα και οι παθόντες αυξήθηκαν κατά 244 άτομα σε σχέση με το 2009.
Οι νεκροί μειώθηκαν κατά 182 (1.281 από 1.463) επιτυγχάνοντας το βραχυπρόθεσμο στόχο που είχε τεθεί από την αρχή του έτους για μείωσή τους κατά 100 άτομα, αλλά μένοντας μακριά από τον μακροπρόθεσμο στόχο του «καθ’ οδόν 2006-2010» των 1.010 νεκρών για το 2010 με απόκλιση 271 ατόμων. Με λίγη ακόμα προσπάθεια όμως μπορεί να επιτευχθεί το 2011 αυτός ο στόχος, ώστε η χώρα μας να υπολείπεται κατά ένα μόνο έτος των υπολοίπων της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Οι μειώσεις δεν ήταν ομοιόμορφες σε όλες τις περιοχές της Ελλάδος, καθώς σε 12 νομούς διαπιστώθηκε αύξηση σε όλες τις κατηγορίες ατυχημάτων και παθόντων.
Η μείωση κατά 10% περίπου στην κατανάλωση της αγοράς των καυσίμων (9,5% οι βενζίνες και 11% το πετρέλαιο κίνησης), μπορεί να αντιστοιχηθεί σε μείωση κατά 10% περίπου των διανυθέντων χιλιομέτρων κάθε οχήματος (οχηματοχιλιόμετρα) σε σχέση με το 2009. Αν λοιπόν γίνει αναγωγή των δεδομένων του 2010 τότε θα έπρεπε σε όλα τα ατυχήματα και τους παθόντες να είχαμε μείωση κατά 10% για να είμαστε στα επίπεδα του 2009, πράγμα όμως που δεν συνέβη”.
ΚΡΗΤΗ
Θανατηφόρα ατυχήματα Σοβαρά ατυχήματα Ελαφρά ατυχήματα Νεκροί Σοβαρά τραυματίες Ελαφρά τραυματίες
Χανίων 2010
2009 23
18 42
27 89
67 23
22 46
31
139
116
Ρεθύμνου 2010
2009 11
17 5
9 28
42 16
18 5
13 47
88
Ηρακλείου 2010
2009 34
48 36
35 78
65 37
52 44
46 140
134
Λασιθίου 2010
2009 9
10 4
9 37
25 10
10 4
16 52
44
Συμπεράσματα
Συμπερασματικά, αναφέρουν:
-Το 2010 οι επιδόσεις της χώρας μας συνολικά στην οδική ασφάλεια κρίνονται αρνητικές. Αναμενόταν καλύτερα αποτελέσματα, δεδομένης της μείωσης των οχηματοχιλιομέτρων κατά 10%. Δεν καρποφόρησαν οι πρωτοβουλίες που ξεκίνησαν στην αρχή της χρονιάς και εγκαταλείφθηκαν ημιτελείς. Δεν διαφαίνεται στον ορίζοντα κάποια σημαντική πρωτοβουλία που θα ανακινήσει το ενδιαφέρον για τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.
-Για να επιτευχθεί τόσο ο στόχος της σημαντικής μείωσης των νεκρών κάτω των 1000 ατόμων αλλά και των ατυχημάτων γενικότερα, θα πρέπει να εκπονηθεί και εφαρμοσθεί συγκεκριμένο σχέδιο που θα προβλέπει ανά περιοχή και κατηγορία ατυχήματος τις μειώσεις που πρέπει να γίνουν και τους επιμέρους στόχους.
-Το μέτρο της απόσυρσης των παλαιών αυτοκινήτων για την ανανέωση του στόλου και την κυκλοφορία ασφαλέστερων οχημάτων θα βοηθήσει πολύ.
-Πρέπει να ληφθούν δραστικότερα μέτρα αστυνόμευσης γιατί και αύξηση της αστυνομικής παρουσίας σε επικίνδυνα σημεία του οδικού δικτύου, αλλά και μέσα στα μεγάλα αστικά κέντρα.
-Πρέπει να οργανωθεί και να υλοποιηθεί (σε κεντρικό επίπεδο) μια εκστρατεία ενημέρωσης των πολιτών σε θέματα κυκλοφοριακής αγωγής.
-Κάποιοι νομοί χρειάζονται έκτακτα μέτρα γιατί παρουσιάζουν χρόνιο πρόβλημα. Στο πλαίσιο αυτό, οι νέοι Καλλικράτικοι δήμοι μπορούν να αναλάβουν δράση για την περιοχή ευθύνης τους, εφόσον ανήκει στις επικίνδυνες περιοχές.
-Οι ασφαλιστικές εταιρείες εξακολουθούν να μην συμμετέχουν ενεργά στις προσπάθειες μείωσης των ατυχημάτων και γενικότερα της πρόληψης. Η δραστηριοποίησή τους προς την κατεύθυνση αυτή θα βοηθούσε σημαντικά, τόσο το κοινωνικό σύνολο, αλλά και τις ίδιες τις ασφαλιστικές εταιρίες.
goognet.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου