Read more: http://www.mybloggerstuff.com/2013/08/add-facebook-open-graph-metadata-in-blogger.html#ixzz3mgVXLk8t

Κυριακή 12 Οκτωβρίου 2025

Ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης – Κύπρου: Η ώρα της αλήθειας για Κύπρο και Ελλάδα

300 εκ. ευρώ έχει ήδη κοστίσει στον ΑΔΜΗΕ ο GSI, για το οποίο ο Σταύρος Παπασταύρου και ο Γιώργος Παπαναστασίου θα δεχτούν σύντομα πιεστικές ερωτήσεις από τον Επίτροπο Γιόργκενσεν

Η ώρα της αλήθειας για Κύπρο και Ελλάδα και την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης – Κύπρου έχει φτάσει ανεπιστρεπτί.

Το έργο έχει ήδη κοστίσει στον ΑΔΜΗΕ 300 εκ. ευρώ και στην πολυσυζητημένη τηλεδιάσκεψη την ερχόμενη Τρίτη, οι υπουργοί Ενέργειας της Ελλάδας και Κύπρου, Σταύρος Παπασταύρου και Γιώργος Παπαναστασίου αντίστοιχα, αναμένεται ότι θα δεχθούν πιεστικές ερωτήσεις από τον Δανό Επίτροπο Ενέργειας και Στέγασης Νταν Γιόργκενσεν, αναφορικά με το τι θα κάνουν, καθένας από την πλευρά του για τη διασφάλιση του έργου.

Σε δηλώσεις του με την ευκαιρία της πρόσφατης επίσκεψής του στην Ελλάδα (Ιούλιος 2025), ο κ. Γιόργκενσεν, έχει διαβεβαιώσει ότι η Κομισιόν θα κάνει ό,τι είναι δυνατόν για τη διασφάλιση του έργου και το χαρακτήρισε «υψίστης στρατηγικής σημασίας» για την Ευρώπη, καθώς θα συμβάλλει, μεταξύ άλλων, στην ενίσχυση των διασυνδέσεων ηλεκτρικής ενέργειας και κατά συνέπεια και στη μείωση των τιμών, που αποτελούν κορυφαία προτεραιότητα.

Όπως επιπλέον είχε τονίσει χαρακτηριστικά, “Υποστηρίξαμε τον GSI με επιχορήγηση ύψους 657 εκατ. ευρώ – μέσω του Μηχανισμού «Συνδέοντας την Ευρώπη» (CEF), βοηθάμε τις εμπλεκόμενες χώρες και ρυθμιστικές αρχές για τη διασφάλιση της υλοποίησής του και πρέπει να επαινέσω τον ρόλο της Ελλάδας στο έργο, καθώς είναι καθοριστικής σημασίας για τον τερματισμό της ενεργειακής «απομόνωσης» της Κύπρου…”


Θέλει πραγματικά η Κύπρος να γίνει το έργο;

Με δεδομένη και την επιχορήγηση του έργου από την ΕΕ, ο κ. Γιόργκενσεν, αναμένεται να πιέσει πρωτίστως την Κύπρο, ως προς τις πραγματικές προθέσεις της για το έργο αλλά και να θυμίσει τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Κύπρο ότι οποιαδήποτε περαιτέρω καθυστέρηση είναι προς ζημία όλων των εμπλεκομένων.

Τι θα απαντήσει ο κ. Παπαναστασίου σε ένα ερώτημα του τύπου “αν θέλετε πραγματικά να γίνει το έργο;” που είναι σίγουρο ότι θα τεθεί, είναι άγνωστο. Υποθέτει κανείς ότι θα τηρηθούν τα προσχήματα από κυπριακής πλευράς, που είναι ξεκάθαρα η υπαίτια για την καθυστέρηση του έργου, αφού δεν αναλαμβάνει να καταβάλει τα πρώτα 25 εκατομμύρια ετήσιων δόσεων που της αναλογούν και θα συνεχιστούν μέχρι το 2029 και επιπλέον υπεκφεύγει των υπολοίπων υποχρεώσεών της. Πιθανόν ο κ. Παπαναστασίου να ζητήσει από τον Επίτροπο να υπάρξουν επιπλέον εγγυήσεις ασφάλειας από την ΕΕ για το έργο λόγω των αντιδράσεων της Τουρκίας, ας μην κάνουμε όμως υποθέσεις. Σίγουρο είναι ότι και ο κ. Παπασταύρου θα τηρήσει επίσης τα προσχήματα καλύπτοντας τον Κύπριο ομόλογό του, προκειμένου να μην φανεί το τεράστιο κενό ανάμεσα σε Αθήνα και Λευκωσία για το συγκεκριμένο έργο. Η μεταβίβαση των ιδιοκτησιακών αδειών του GSI στον ΑΔΜΗΕ, στην οποία φέρεται ότι συμφώνησε και η κυπριακή πλευρά θα παρουσιαστεί πιθανόν ως τρέχον δείγμα της συνεργασίας των δύο χωρών για την ανάπτυξη του έργου.


Περί ευθυνών…

Τα πράγματα όμως δεν θα είναι καθόλου εύκολα, καθώς οι Βρυξέλλες λόγω και της οικονομικής εμπλοκής στο έργο, δικαιούνται και να αναζητήσουν και να αποδώσουν ευθύνες σε περίπτωση που το έργο δεν προχωρήσει. Μόνη της η Ελλάδα προφανώς και δεν μπορεί να αναλάβει να το προχωρήσει σύμφωνα δε με πληροφορίες, ΥΠΕΝ και κυβέρνησης έχουν αξιολογήσει και αποδεχθεί ακόμα και την πλήρη οικονομική ζημία για την Ελλάδα από την μη υλοποίηση του έργου..

Ποιος είναι ο μέχρι σήμερα απολογισμός αναφορικά με το τι έχει κοστίσει αυτό το έργο στην Ελλάδα; Σύμφωνα με σχετικές δηλώσεις του Υφυπουργού Ενέργειας, Νίκου Τσάφου στην Βουλή, ο ΑΔΜΗΕ έχοντας αναλάβει όλες τις συμβατικές υποχρεώσεις του έργου από το 2023 έχει δαπανήσει μέχρι τον Οκτώβριο 2025 ποσά που ανέρχονται σε περίπου 300 εκατ. ευρώ, με το μεγαλύτερο μέρος αυτών να αφορά στη σύμβαση με τη Nexans. Το έργο είναι κοινού ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος και στο πλαίσιο αυτό έχει λάβει 657 εκατ. από την ΕΕ. Επιπλέον, έχει πραγματοποιηθεί τεκμηριωμένη ανάλυση κόστους – οφέλους, με βάση το ευρωπαϊκό πλαίσιο.

Σύμφωνα πάντα με τον κ. Τσάφο “Έχουμε κάποιες διαφορές μεταξύ ΑΔΜΗΕ και Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας Κύπρου σε τεχνικά ζητήματα, κυρίως για την αναγνώριση των εξόδων που έχουν πραγματοποιηθεί. Επίσης για τις πληρωμές που θα πραγματοποιούνται κατά τη διάρκεια της κατασκευής, από πλευράς Κύπρου δεν υπάρχουν ανάλογα κόστη, γι’ αυτό και η συζήτηση αφορά στην αναγνώριση του κόστους που επωμίζεται ο Έλληνας διαχειριστής…”.

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου