Ενα σκηνικό που έχει επαναληφθεί αρκετές φορές το τελευταίο διάστημα θα παιχθεί σήμερα το απόγευμα: Το υπουργικό συμβούλιο θα βρεθεί - και πάλι ημέρα Κυριακή - ενώπιον αποφάσεων για νέα δέσμη μέτρων, τα οποία φιλοδοξούν όλοι να είναι τα τελευταία.
Οι συναντήσεις με την τρόικα και τους αρμόδιους υπουργούς τελείωσαν, τα μηνύματα δόθηκαν από την πλευρά των πιστωτών μας και τώρα απομένει η ψήφιση και η υλοποίησή τους. Η σημερινή συνεδρίαση του υπουργικού θα αποφασίσει για όλα τα ανοικτά ζητήματα:
* Την εργασιακή εφεδρεία, θα επικυρώσει το νέο μισθολόγιο-βαθμολόγιο (που αποφασίστηκε στην προηγούμενη συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου) όπως και όλα τα μεγέθη που αφορούν στον προϋπολογισμό, ο οποίος θα κατατεθεί νωρίτερα εφέτος μετά από απαίτηση της τρόικας και δικομματική συμφωνία με τη ΝΔ.
Περιθώρια για νέα παράταση δεν υπάρχουν, δεδομένου ότι συνταγματικά πρέπει να κατατεθεί τη Δευτέρα το προσχέδιο προϋπολογισμού. Ωστόσο αυτά που ακολουθούν δεν είναι καθόλου εύκολα. Πρέπει να ψηφιστούν σε ένα πολυνομοσχέδιο που θα περιλαμβάνει τα πάντα: Από την εργασιακή εφεδρεία (ή και τις απολύσεις αν τελικώς η τρόικα δεν πειστεί από τον τρόπο που θα εφαρμοστεί η εφεδρεία) στον στενό και ευρύτερο δημόσιο τομέα, τα νέα ασφαλιστικά και συνταξιοδοτικά μέτρα, το νέο εθνικό φορολογικό πλαίσιο, το ενιαίο μισθολόγιο…
Η κυβέρνηση επεδίωκε σε όλες τις επαναληφθείσες συναντήσεις με την τρόικα να μετριάσει κατά το δυνατόν τις απώλειες από το μέτρο της εργασιακής εφεδρείας και κυρίως να μην φτάσει σε απευθείας απολύσεις τις οποίες ζητεί εξ αρχής η τρόικα. Στις συσκέψεις που είχαν κυβερνητικά στελέχη (Βενιζέλος, Ρέππας, Ρόβλιας, Κουτρουμάνης κ.ά.) τις προηγούμενες ημέρες επιχείρησαν να βρουν τη «γραμμή αμύνης» έναντι των αξιώσεων της τρόικας. Σε κάθε περίπτωση στις συναντήσεις που είχαν μέχρι και την ύστατη ώρα οι υπουργοί με το τεχνικό κλιμάκιο των πιστωτών μας, θα λαμβάνονταν οι τελικές αποφάσεις οι οποίες θα επικυρωθούν στο σημερινό υπουργικό συμβούλιο.
Στόχος της κυβέρνησης είναι να μην ξεπεράσουν τους 30.000 όσοι θα μπουν άμεσα σε εργασιακή εφεδρεία και η περαιτέρω μείωση προσωπικού και κόστους να προέλθει σε εύλογο βάθος χρόνου από το πάγωμα των προσλήψεων και τις συνταξιοδοτήσεις. Επίσης έχει απορριφθεί το αρχικό σενάριο για απόλυση όσων προσελήφθησαν από το 2009 και μετά χωρίς διαδικασίες ΑΣΕΠ.
Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, η εφεδρεία θα αφορά οπωσδήποτε όσους είναι κοντά στη σύνταξη, ενώ θα υπάρξουν και καταργήσεις οργανισμών. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, στην εργασιακή εφεδρεία θα ενταχθούν και μόνιμοι υπάλληλοι και έχοντες σύμβαση αορίστου χρόνου. Το πρόβλημα των κριτηρίων πάντως παραμένει, καθώς ακόμα δεν είναι σαφές με βάση ποια αξιολόγηση θα προσδιοριστεί το «πλεονάζον προσωπικό», αν και όπως φαίνεται η κυβέρνηση προσανατολίζεται σε δύο παραμέτρους, την ηλικία και τη «θέση στην παραγωγή».
Πάντως ως εναλλακτική λύση υπάρχει και το άμεσο κλείσιμο κάποιων ΔΕΚΟ, ώστε να υπάρξουν άμεσες απολύσεις λόγω της κατάργησης των θέσεων, αν οι δανειστές κρίνουν ότι μόνο η εργασιακή εφεδρεία δεν αρκεί. Και απ’ ό,τι φαίνεται δεν αρκεί. Η τρόικα φέρεται να έχει διαμηνύσει ήδη στους αρμόδιους υπουργούς ότι δεν πρόκειται να δεχθεί να ενταχθούν σε καθεστώς εφεδρείας μόνο όσοι είναι κοντά στη σύνταξη και πιέζουν για «απολύσεις εδώ και τώρα» 50.000 εφέτος και άλλων τόσων για το 2012.
Για την ώρα, πάντως, ο Πρωθυπουργός έχει στείλει το μήνυμα ότι το μείζον ζήτημα για την κυβέρνηση είναι να υλοποιηθεί η συμφωνία της 21ης Ιουλίου. Παρ’ ότι η συμφωνία αυτή παραμένει «στον αέρα», λόγω της αμφισβήτησης που διατυπώθηκε κυρίως από τους Γερμανούς αλλά και από άλλους παράγοντες σχετικά με την αποτελεσματικότητά της στην αντιμετώπιση του ελληνικού χρέους, η κυβέρνηση επισήμως και δημοσίως επιμένει σε αυτή. Για να γίνει αυτό πρέπει: Οι αρμόδιοι υπουργοί να συμφωνήσουν σε όλα με την τρόικα, εκείνη να δώσει το «πράσινο φως» για να εκταμιευθεί η 6η δόση, η απόφαση για την οποία θα ληφθεί στις 13 Οκτωβρίου και κατόπιν να προωθηθεί η συμφωνία για το δεύτερο μεγάλο πακέτο δανεισμού της Ελλάδας.
Οπως εξηγούσε κυβερνητικό στέλεχος, η συζήτηση για εναλλακτικά σχέδια, όπως αυτό για «κούρεμα» 50% και οι διάφορες παραλλαγές του, είναι υπαρκτή, αλλά γενικόλογη, «χαοτική» και δίχως να διατυπώνεται συγκεκριμένα από κάποιους, θεσμικά ή πολιτικά. «Είναι μία συζήτηση που όντως γίνεται, υπάρχει όμως σύγχυση και ρευστότητα γύρω από αυτή. Δεν μπορούμε να αφήσουμε τη συμφωνία της 21ης Ιουλίου, που είναι το μόνο χειροπιαστό που έχουμε ως σημείο αναφοράς, να την αμφισβητήσουμε μόνοι μας και να εμπλακούμε, επισήμως, σε σενάρια που έρχονται από παντού και πουθενά. Κινδυνεύουμε να μείνουμε στο τέλος χωρίς τίποτε και να πέσουμε στα βράχια».
Ωστόσο η κυβέρνηση έχει και άλλους πονοκεφάλους να αντιμετωπίσει: Το θέμα των ταξί εξακολουθεί να ταλανίζει, καθώς, μόλις προχθές, 10 κυβερνητικοί βουλευτές με επιστολή τους προς τον υπουργό Υποδομών κ. Γιάννη Ραγκούση εκφράζουν τις ενστάσεις τους επί του νομοσχεδίου αρνούμενοι, ουσιαστικά, να απελευθερωθεί πλήρως το επάγγελμα. Οι βουλευτές ζητούν, μεταξύ άλλων, να ισχύσουν τα πληθυσμιακά κριτήρια, υπογραμμίζοντας χαρακτηριστικά ότι «η ηθελημένη αγνόηση του πληθυσμιακού κριτηρίου δεν μπορεί να γίνει κατανοητή». Ξεκαθαρίζουν επίσης ότι διαφωνούν με την επιστροφή της άδειας στο κράτος και την κατάργηση της δυνατότητας των ιδιοκτητών να την μεταπωλούν ή να τη μεταβιβάζουν σε συγγενείς τους πρώτου βαθμού, επισημαίνοντας ότι τίθεται θέμα συνταγματικότητας.
Οπως τονίζουν, «αν η διάταξη αυτή εφαρμοστεί έτσι όπως προτείνεται εξαφανίζει κατ’ ουσία ένα κρίσιμο περιουσιακό αγαθό, χωρίς μάλιστα αυτό να απαλλοτριώνεται ή να αποζημιώνεται κατά το πνεύμα άλλωστε και του Συντάγματος». Οπως διαφαίνεται, οι εν λόγω βουλευτές αμφισβητούν ολόκληρη τη φιλοσοφία του ν/σ Ραγκούση και εφόσον επιμείνουν μέχρι τέλους θα έχουμε το εκπληκτικό παράδοξο να ψηφίζουν πρωτοφανούς αγριότητας μέτρα (όπως η εφεδρεία, η μείωση του αφορολόγητου στα 5.000 ευρώ, το χαράτσι μέσω της ΔΕΗ για τα ακίνητα, τις περικοπές μισθών και συντάξεων, το ενιαίο μισθολόγιο) και να… αντιδρούν για το άνοιγμα των ταξί!

Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου