Η αύξηση του ΦΠΑ
στην εστίαση δεν θα αφορά τα ενιαία πακέτα των τουριστικών επιχειρήσεων που
λειτουργούν προς το εξωτερικό αλλά και τις δραστηριότητες εκείνες, όπου
κυριαρχεί η πώληση τροφίμων και όχι η παροχή υπηρεσιών εστίασης, σύμφωνα με το ρεπορτάζ της Γ.Τριανταφύλλου στο Κέρδος..
Στη λύση αυτή του διφασικού ΦΠΑ κατατείνει το υπουργείο
Οικονομικών, προκειμένου - όπως ανέφερε σε χθεσινή συνέντευξη Τύπου ο υπουργός
Οικονομικών κ. Ευ. Βενιζέλος να παραμείνει ανταγωνιστικό το ελληνικό τουριστικό
προϊόν, που έχει τεράστια σημασία για την οικονομία, για τη φορολογία, για την
απασχόληση.
Ορατός, ωστόσο, παραμένει ο κίνδυνος προβληματικής εφαρμογής
του μέτρου, καθώς σημαντικές πτυχές εφαρμογής του, όπως για παράδειγμα η
διατήρηση της επιβάρυνσης για τα πακέτα που πωλούνται σε Ελληνες τουρίστες ή το
πώς διαφοροποιούνται δραστηριότητες που αντιστοιχούν σε... 137 μικτούς κωδικούς
απόδοσης ΦΠΑ, δεν έχουν ακόμη διευκρινιστεί. Κάτι που αναμένεται να γίνει τις
επόμενες ημέρες με διευκρινιστική εγκύκλιο του υπουργείου όταν η εφαρμογή του
μέτρου έχει προγραμματιστεί για την 1η Σεπτεμβρίου!
Πέραν πάντως της
εφαρμογής του διφασικού ΦΠΑ, ο κ. Βενιζέλος ανέφερε ότι προς το παρόν δεν
τίθεται θέμα αναστολής του μέτρου ή μείωσης των συντελεστών του ΦΠΑ, ζητήματα τα
οποία θα πρέπει να συζητηθούν στο πλαίσιο των διαδικασιών για τη διαμόρφωση του
εθνικού φορολογικού συστήματος.
Το μέτρο εφαρμόζεται, τόνισε
χαρακτηριστικά ο υπουργός, γιατί είναι ψηφισμένο και πρέπει να είμαστε σοβαροί
και αξιόπιστοι. Αντιλαμβανόμαστε ότι αυτό είναι ένα από τα πρώτα θέματα που
πρέπει να συζητηθούν στο πλαίσιο του εθνικού φορολογικού συστήματος και είμαστε
έτοιμοι να μειώσουμε τους συντελεστές και να εκλογικεύσουμε τους συντελεστές
εφόσον συμφωνήσουμε σε πρακτική και εφαρμόσιμη λύση για τον τρόπο είσπραξης και
απόδοσης του ΦΠΑ.
Οσο η ύφεση βαθαίνει, υπογράμμισε ο υπουργός, τόσο
μεγαλύτερη σημασία έχουν τα μέτρα που έχουν ληφθεί να εφαρμοστούν. Γιατί
συνέχισε, είναι θα έλεγα, μη σοβαρό να πρέπει ν' απαντήσουμε στο ερώτημα αν
χρειάζονται νέα μέτρα και ταυτόχρονα να προβάλλεται το αίτημα να μην εφαρμοστούν
ψηφισμένα και ισχύοντα μέτρα.
Στο σημείο αυτό ο κ. Βενιζέλος
«υπενθύμισε» ότι η αύξηση του συντελεστή του ΦΠΑ στην εστίαση από το 13% στο
23%, αποφασίστηκε πριν έρθει εκείνος στο υπουργείο Οικονομικών, τον περασμένο
Μάιο και αποφασίστηκε στο πλαίσιο μίας συζήτησης για το αν πρέπει να μεταταγούν
από τον συντελεστή του 6,5% στον συντελεστή του 13% τα τρόφιμα και τα άλλα αγαθά
λαϊκής κατανάλωσης. Και προκειμένου να μην γίνει αυτή η μετάταξη, επελέγη η λύση
της μετάταξης των υπηρεσιών εστίασης από το 13% στο 23%. Ακολούθησαν επίσης δύο
άλλα πολύ σοβαρά ζητήματα, στα οποία η απάντηση δόθηκε με τη μετάταξη από το 13%
στο 23% της εστίασης:
- Πρώτον, η μη εξομοίωση της φορολογίας επί του
πετρελαίου κίνησης και επί του πετρελαίου θέρμανσης.
- Δεύτερον, η συζήτηση
για τις επιστροφές φόρου εισοδήματος, λόγω αποδείξεων. Αυτό το σύστημα που
εφαρμόζεται φέτος για τελευταία φορά και το οποίο, όπως δήλωσε ο υπουργός
«ευτυχώς καταργείται από το 2012 γιατί κοστίζει στο δημόσιο ταμείο περίπου 900
εκατομμύρια».
Ωστόσο, λαμβάνονται δύο μέτρα, τα οποία είναι ευεργετικά:
- Θα ληφθεί ειδική μέριμνα για το ενιαίο πακέτο εξαγωγικού τουρισμού. Η
αύξηση του ΦΠΑ στην εστίαση δεν θα θίξει τη φορολογική επιβάρυνση του ενιαίου
πακέτου των τουριστικών επιχειρήσεων που λειτουργούν προς το εξωτερικό,
λειτουργούν δηλαδή εξαγωγικά. Δεν θα επιβαρυνθεί το πακέτο αυτό, ώστε να
παραμείνει ανταγωνιστικό το ελληνικό τουριστικό προϊόν που έχει τεράστια σημασία
για την οικονομία, για τη φορολογία, για την απασχόληση. Στο all inclusive, με
την έννοια που έχει αυτό στην τουριστική αγορά, γιατί υπάρχουν διάφορες
κατηγορίες all inclusive.
- Επανεξετάζουν οι υπηρεσίες και της Γενικής
Γραμματείας Φορολογικών και Τελωνειακών Θεμάτων και της Γενικής Γραμματείας
Πληροφοριακών Συστημάτων έναν - έναν τους κωδικούς άσκησης δραστηριότητας στον
χώρο της εστίασης, ώστε όπου κυριαρχεί όχι η παροχή υπηρεσιών εστίασης, αλλά η
πώληση αγαθών που είναι τρόφιμα, να ισχύει ο συντελεστής των τροφίμων και όχι ο
συντελεστής της εστίασης. Αυτό που λέγεται εστίαση αναλύεται σε 137
διαφορετικούς κωδικούς άσκησης δραστηριότητος. Ορισμένοι από τους κωδικούς
αυτούς είναι μικτοί, έχουν μέσα και τρόφιμα και εστίαση. Θα είμαστε, λοιπόν,
τόνισε ο υπουργός, δεύτερη και τρίτη φορά προσεκτικοί, προκειμένου να κάνουμε τη
δίκαιη μεταχείριση ως προς τα τρόφιμα.
ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΚΑΙ ΝΕΟ
ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ ΤΟΠΙΟ
Ειδική αναφορά πραγματοποίησε ο υπουργός και για το θέμα της
διαμόρφωσης του εθνικού φορολογικού συστήματος, μετά μάλιστα και τις συναντήσεις
που είχε χθες με τους παραγωγικούς φορείς.
Πρόκειται για μια σειρά από
θέματα που συνδέονται όχι μόνο με το φορολογικό σύστημα αλλά και το ασφαλιστικό
και τις εργοδοτικές εισφορές. Γιατί αν δεν διεξαχθεί ταυτόχρονα συζήτηση για
φόρους και εισφορές, για ένα ενιαίο σύστημα είσπραξης και επιβολής φόρων και
εισφορών, θα έχει αντιμετωπισθεί το μισό πρόβλημα. Στο πλαίσιο αυτό στο τραπέζι
των συζητήσεων έχουν πέσει οι όροι των συναλλαγών, οι μεταχρονολογημένες και
ακάλυπτες επιταγές, οι χρόνοι εξόφλησης των τιμολογίων, οι συνθήκες που
επικρατούν στην αγορά.
Με το πνεύμα αυτό θα αποφασιστούν και οι όποιες
αλλαγές στη φορολογία εισοδήματος νομικών και φυσικών προσώπων με τον υπουργό να
αναφέρει ότι δεν αναμένονται άλλες αλλαγές στο θέμα των αποδείξεων, ενώ αντίθετα
θα υπάρξουν ρυθμίσεις για την ορθότερη και αντικειμενικότερη καταγραφή του
εθνικού εισοδήματος. Αυτό που θα γίνει σε σχέση με τα λεγόμενα αντικειμενικά
κριτήρια, είναι να ισχύσουν απλοί τρόποι πλήρους και αντικειμενικής καταγραφής
του συνολικού εθνικού εισοδήματος, τόνισε ο υπουργός και πρόσθεσε ότι αυτό έχει
σχέση με το ηλεκτρονικό καθολικό πόθεν έσχες, με το ηλεκτρονικό χρήμα, με τον
τρόπο καταβολής και είσπραξης του ΦΠΑ σε σχέση με την έκδοση των τιμολογίων και
την εξόφληση των τιμολογίων. Μπορούν να υπάρχουν συνδυαστικά κριτήρια
αλγοριθμικού χαρακτήρα, ώστε ν' αποκαλύπτεται ο πραγματικός κύκλος εργασιών και
το πραγματικό εισόδημα.
Και άξονας της προσπάθειάς αυτής θα είναι η
Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων, ο πλούτος πληροφοριών που υπάρχει
και κυρίως τα προγεφυρώματα που έχουν ήδη τεθεί σ' εφαρμογή καθ' οδόν προς το
νέο εθνικό φορολογικό σύστημα, όπως η άρση του τραπεζικού απορρήτου, το
φορολογικό πιστοποιητικό και οι ρυθμίσεις για την τακτοποίηση των ληξιπρόθεσμων
οφειλών και κυρίως για τα 37 δισ. οφειλών που οφείλονται από 10.000 μόνο φυσικά
ή νομικά πρόσωπα.
Δεν είναι δυνατόν, ανέφερε ο κ. Βενιζέλος, να είναι οι
μισθωτοί και οι συνταξιούχοι το μόνιμο υποζύγιο και από τα 100 δισ. ευρώ
δηλωμένου εισοδήματος φυσικών προσώπων να φορολογούνται μόνο τα 30 δισ. ευρώ και
τα 70 δισ. ευρώ με τον έναν ή τον άλλο τρόπο να απαλλάσσονται νομίμως. Αρα, η
κυβέρνηση έχει να κάνει πάρα πολλές εσωτερικές αλλαγές προς την κατεύθυνση της
κοινής λογικής και της δικαιοσύνης και αυτές θα λειτουργήσουν και
αναπτυξιακά.
Ωστόσο, όπως τόνισε ο υπουργός, όσο διεξάγεται αυτή η
συζήτηση τίποτα δεν αναστέλλεται, τίποτε δεν ανακόπτεται, προκειμένου να
εκτελεστεί κανονικά ο προϋπολογισμός και να τεθεί σ' εφαρμογή το νέο πρόγραμμα
στήριξης της ελληνικής οικονομίας από την ευρωζώνη, το Διεθνές Νομισματικό
Ταμείο και τον ιδιωτικό τραπεζικό τομέα σε παγκόσμιο επίπεδο.
Σημειώνεται ότι στο πλαίσιο του φορολογικού διαλόγου που ξεκίνησε από
1ης Αυγούστου έχουν τεθεί ηλεκτρονικά πάνω από 200 συμμετοχές, ενώ ο αναπληρωτής
υπουργός Οικονομικών κ. Π. Οικονόμου με τον γενικό γραμματέα Φορολογικών και
Τελωνειακών Θεμάτων κ. Γ. Καπελέρη έχουν ήδη συναντήσει περισσότερους από 30
φορείς σε κατ' ιδίαν συναντήσεις και έχουν προγραμματίσει μεγάλο αριθμό διμερών
συναντήσεων. Τις επόμενες ημέρες θα δουν τουλάχιστον άλλους 30 φορείς και με τη
συμμετοχή του υπουργού θα διεξάγονται συναντήσεις, προκειμένου να καταλήξει
μέχρι τις 15 Σεπτεμβρίου το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης στο προσχέδιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου